سرخط خبرها

درباره تازه‌ترین نسخه فیلم «اسپایدرمن» | «راه بازگشتی نیست»

  • کد خبر: ۱۰۱۷۴۱
  • ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۸
درباره تازه‌ترین نسخه فیلم «اسپایدرمن» | «راه بازگشتی نیست»
برای علاقه‌مندان مرد عنکبوتی و سینمای کمیک، «راه بازگشتی نیست» (Spider-Man: No Way Home) حکم اوردز دارد. ابعاد همه‌چیز به‌شدت گسترده شده است. به‌جای نقشی منفی با پنج شخصیت ضدقهرمان طرفیم و مردان عنکبوتی محبوب قبلی هم بازگشته‌اند و مسیری متفاوت را در این دنیای جدید تجربه می‌کنند

محمدناصر حق‌خواه | شهرآرانیوز - از هنگامی که نخستین خبر‌ها درباره بازیگران جدیدترین قسمت «مرد عنکبوتی» و حضور برخی شخصیت‌های آثار قبلی این مجموعه مثل «دکتر اختاپوس» و «گابلین سبز» مطرح شد، «راه بازگشتی نیست» در کانون توجه سینمادوستان و جزو آثار ویژه سال ۲۰۲۱ بود. اکنون با اکران این فیلم و فروش بسیار موفق در گیشه، به رکورد ۲ میلیارد دلار نزدیک می‌شود و می‌توان با خوش‌حالی اعلام کرد که این انتظار بیهوده نبوده است.

بازخورد‌های علاقه‌مندان دیرین کتاب‌های مصور «مرد عنکبوتی» در فضای مجازی و حقیقی و نیز نقد‌های مثبتی که بر جدیدترین قسمت این مجموعه نوشته‌اند، گویای آن است که جون واتس به‌عنوان کارگردان و کریس مک‌کنا و اریک سامرز به‌عنوان نویسندگان این قسمت بسیار خوب عمل کرده‌اند.

همین ابتدای کار بگذارید تأکید کنم فیلم‌های هالیوودی که برمبنای کتاب‌های مصور ساخته شده‌اند، دارند به‌سمت جهان‌سازی می‌روند؛ یعنی جهان «انتقام‌جویان»، جهان «مردان ایکس»، «لیگ عدالت» و... که به‌صورت مجموعه‌های سینمایی درآمده‌اند و شخصیت‌هایش به داستان‌های یکدیگر سرک می‌کشند. یعنی ابتدا چند فیلم مستقل درباره «هالک»، «کاپیتان آمریکا»، «تور»، «مرد مورچه‌ای»، «مرد آهنی» و... داشتیم، اما کم‌کم این شخصیت‌های مستقل در مجموعه فیلم‌های «انتقام‌جویان» شروع به همکاری با یکدیگر کردند.

به این ترتیب، بخشی از شخصیت‌پردازی‌ها و انگیزه‌های آن‌ها در فیلم‌های قبلی انجام شده بود و شما اگر بدون دیدن آن‌ها سراغ دیدن آخرین قسمت مجموعه انتقام‌جویان یعنی «پایان بازی» بروید، مسلما سردرگم خواهید شد و هیچ‌چیز از داستان متوجه نمی‌شوید. به‌قول دانشگاهی‌ها، این فیلم‌ها به گذراندن پیش‌نیاز نیاز دارند.

روایتی از تازه‌ترین نسخه فیلم «اسپایدرمن»

درباره «مرد عنکبوتی؛ راه بازگشتی نیست» هم همین قاعده برقرار است. یعنی مخاطب باید ابتدا سه قسمت «مرد عنکبوتی» را که سام ریمی بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۷ با بازی توبی مک گوایر ساخت و نیز دو قسمت فیلم‌سینمایی «مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز» با بازی اندرو گارفیلد و نیز مردان عنکبوتی‌ای را که با بازی تام هولند ساخته شده‌اند، ببیند تا افت‌وخیز‌های دراماتیک قصه جدید برایش معنا داشته باشد.

ماجرا‌های «راه بازگشتی نیست» بلافاصله بعد از مرگ شخصیت «میستریو» در فیلم «مرد عنکبوتی؛ دور از خانه» اتفاق می‌افتد. میستریو در آخرین لحظات هویت واقعی مرد عنکبوتی را لو می‌دهد و حالا پیتر پارکر از بزرگ‌ترین محافظش، یعنی ناشناخته‌بودن هویتش، محروم می‌شود. ازدست‌دادن این محافظ نه‌تن‌ها زندگی پیتر را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، بلکه همه دوستان و اطرافیانش را هم اسیر بحران‌های اساسی می‌کند.

پیتر با مراجعه به دکتر استرنج از او می‌خواهد با اجرای طلسمی پیچیده جهان را به حالتی برگرداند که هیچ‌کس به‌جز اطرافیان پیتر از هویتش خبر نداشتند. طلسم به‌خوبی پیش نمی‌رود و جهان‌های موازی با یکدیگر ادغام می‌شوند و دشمنان قدیمی مرد عنکبوتی و همین‌طور دو مرد عنکبوتی قبلی به درون دنیای تام هولند پرتاب می‌شوند و اکنون سه مرد عنکبوتی در کنار یکدیگر باید جهان را بار دیگر نجات دهند؛ اما این‌بار با روشی کاملا متفاوت.

روایتی از تازه‌ترین نسخه فیلم «اسپایدرمن»

برای علاقه‌مندان مرد عنکبوتی و سینمای کمیک، «راه بازگشتی نیست» حکم اوردز دارد. ابعاد همه‌چیز به‌شدت گسترده شده است. به‌جای نقشی منفی با پنج شخصیت ضدقهرمان طرفیم و مردان عنکبوتی محبوب قبلی هم بازگشته‌اند و مسیری متفاوت را در این دنیای جدید تجربه می‌کنند

چیزی که برای شخص من بسیار لذت‌بخش بود، سرنوشت مرد عنکبوتی با بازی اندرو گارفیلد بود که در دو فیلم مستقل خودش با پایانی تلخ و ناراحت‌کننده یعنی مرگ محبوبش «گوئن استیسی» از او جدا شده بودیم؛ اما در این فیلم نقش قبلی خودش را بسیار زیبا و تأثیرگذار تکمیل می‌کند. همچنین تماشای جمع‌شدن تجربه سه قهرمان با یکدیگر و دلداری‌دادن به‌هم و جلوگیری از تکرار اشتباهاتی که هر یک به‌تن‌هایی مرتکب شده بودند، بسیار فرح‌بخش بود و برای شوخی‌های متنوع هم زمینه‌سازی کرده بود.

بنابراین، تماشای این فیلم را به همه کسانی که به جهان کتاب‌های مصور مرد عنکبوتی علاقه‌مندند پیشنهاد می‌کنم، به‌شرط آنکه پیش‌نیازش را گذرانده باشند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->